2014. október 23., csütörtök

Valamiért a legtöbb szülő számára roppant mérvadó tud lenni a gyereke iskolai minősítése. Nem valós fejlődése, tanulmányi előmenetele, hanem a bizonyítvány maga.
Első perctől igyekeztem leszögezni a gyerekekkel és tartom mind a mai napig, hogy egyáltalán nem érdekel a pedagógus lelkiállapota az osztályozás pillanatában. Mivel kikérdezem és meghallgatom őket, számomra az fontos, hogy hosszútávon tudássá és gyakorlati ismeretté alakul-e a dolog vagy sem. Mert az embergyerekkel sok minden történhet a feleltetés pillanatában ami erre vagy arra elviszi az érte kapott büntetést vagy jutalmat.
A gazemberség meg idővel alakul ki. Nem föltétlenül veleszületett. A dőzsőltség. Hogy ha valamit nem tudok, akkor is fennhangon beszéljek róla órákon át. Szárnyaljak és égjek, önmagamat felégetve attól a hévtől amely belőlem árad.
És ez a fajta gazemberség nem igazán ismeretfüggő, hanem hozzáállás és intelligencia kérdése.
És ez számít majd érettségikor, az egyetemi vizsgák alatt és az életben sokszor. 
A tanulás, tudás nem több mint harminc százalékban, míg a vakmerőség viszi a további hetvenet.

Mondja Anna nagy szomorúan, hogy fekete pontot hozott románból.
Vontatottan ment a tanulás.
Sok volt, nem osztotta be megfelelően az idejét, közbejött edzés, egyéb és este lett. Amikor ismételni szoktunk, hogy rögzüljön - semmi sem befolyásolhatja a másnapi kiválló felelést.
Mondom mintegy magamnak - fiam este van. Most az egyszer nem fogunk ezzel foglalkozni. Úgyis marad az anyag, ráerősítünk majd hétvégén.
Hát nem kiszólítják?...
- Te anya, rajtam röhögött az egész osztály. Makogtam, mint egy kecske. Magam előtt láttam a füzetet, a könyvet, amiből a házit oldottam, csak a szavak nem jöttek a számra, mintha nem tudtam volna elolvasni őket onnan.
Ki röhögött?
Felsorol három nevet.
Ki nem tudta még rajtad kívűl?
Felsorol hét nevet.
Akkor ki röhögött rajtad?
- Én. Mert nem tudtam. Egyik szemem sírt, a másik kacagott. Mert álltam idiótán és makogtam.
Na erre hozott egy fekete pontot.
Igaz, hogy kicsi, sovány, halovány - de fekete.
Mondom - te Anna, engem ez nem befolyásol. Egyszerűen hidegen hagy. Legszívesebben írnék egy választ alája, de nem teszem.
Mire a válasz: de meglátja az Igazgató bácsi és összeszámolja és majd mit mond?
Nem szerettem részletezni, hogy az mennyire nem érdekel - hadd ne nézzem meg én az Igazgató bácsi pontjait, mert kurva rosszul jár...

Balázs is érkezik. Hogy bizony ő is hozott egy feketét.
Erre már nevetek.
Mire?
Viselkedésre. Nem voltak csendben és a feketékkel halkították el őket.
Mondom - ez a felnőtteknél is mindig műkszik.
Nagy a zaj, jöhet a kávészünet. Lenyugszanak.

Volt a szomszédban egy csodálatosan szép gyerek.
Magas, jóképű, udvarias, kedves, jólelkű, előzékeny.
Olyan hamar nőtt fel, hogy szinte észre sem vettük.
Érettségi után felvételizett a rendőrakadémiára.
Majd az eredményhírdetés napján a vonat elé vetette magát, mert nem sikerült.
Gyakran eszembe jut az a gyerek.
Ugyan mit gondolt?
Hova sietett?
Miért hitte azt, hogy számít ez valamit is az Életben?

Ilyeneket tanítok a gyerekeknek.
Hogy utak vannak. És Isten van.
És van, hogy az általunk választott utak, nem a megfelelőek. És plusz köröket szaladunk. És akár a társasban, visszakerülünk oda, ahonnan elindultunk, és addig kerülünk vissza, amíg fel nem sejlik a helyes és követendő vágány.
Nem a JózsefAttila féle, hanem az amelyik hazavisz.
Haza, önmagunkhoz...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése